ما با درمیان گذشتن آنچه که داریم میتوانیم آنرا حفظ کنیم   

توجه  ؛

              جواب این سوال تجربه و درک گروهی کلاس قدم ما میباشد و به هیچ وجه و عنوان نظر انجمن معتادان گمنام NA"  " نمیباشد ، و از طرفی قطعاً نمیتواند کامل باشد ، و لذا بدیهیست از زوایای دیگر و یا تجربه های دیگر بطور حتم ، قابل بررسی  و جواب باشد .  

قدم یک ........... بخش ؛ حرکت بجلو

سوال 68 ) درک من از قدم یک چیست ؟

                                   ما همیشه در زندگی گویا محکوم بودیم به رنج بردن و درد کشیدن اما در قدم یک پرده های که همیشه حائل بودن بین ما و یک زندگی با آرامش کنار رفتن و برای ما مسائلی روشن شد که هرگز به تنهایی نمی توانستیم به آنها پی ببریم . ما درهر کدام از بخشهای سیزده گانه قدم یک به درک و مفاهیمی از بیماری و راهکارهای مناسب برای مقابله و متوقف کردن آن دست یافتیم که بطور خیلی خلاصه در زیر عنوان میشود ؛

بخش اول ، بیماری اعتیاد ؛

                                    چیزی که ما را معتاد کرده بیماری اعتیاد است ، نه مواد مخدر و نه رفتارهای ما  بلکه فقط بیماری اعتیاد است . بیماری اعتیاد تعریف خاص و جامعی ندارد و از چهار بعد اساسی تشکیل شده ( جسمی -  روحی  - روانی  - احساسی  ) و بیماری اعتیاد پیشرونده ، مزمن و ناعلاج است ، اما با بهبودی میشود آنرا غیر فعال کرد .

بخش دوم ، انکار ؛

                                   انکار یعنی آن بخش از بیماری که به ما میگوید بیمار نیستیم و مهمترین ابزارش خودفریبی می باشد ، یعنی نقاط منفی خود را ، توجیه و یا آنها را با فرافکنی به برون از خود منتقل میکنیم ، انکار در واقع ابزاری است برای مقاومت کردن در مقابل تغییر کردن که سرچشمه آن از ترسهای ما نشئات میگیرد .

بخش سوم ، آخر خط ، یاس و انزوا ؛

                                 آخر خط یعنی مرگ انکار ، یعنی رسیدن به نقطه ایی که ما دیگر نمیتوانیم مشکلات حاصل از بیماری خودمان را انکار کنیم ، نه برای خود ، نه برای دیگران ، در واقع لحظه ایست که دیگر نمیتوانیم  با دروغ و توجیه و یا تصورات باطل ، واقعیت های بیماری خود را انکار کنیم .

بخش چهارم ، عجز ؛

                               عجز یعنی ، درک این مطلب که ما در مقابل هر آنچه که از بیماری ما سر چشمه میگیرد ناتوان و درمانده هستیم ، در واقع عجز یعنی علیرغم میل واراده برای انجام ندادن کاری منفی نهایتاً  آنرا آنجام میدهیم .  ما با کار کرد قدم اول عجزهای خود را عمیقاً به خودمان ثابت کردیم ، ما متوجه شدیم که در مقابل هر چیز که کنترول آنرا از دست بدهیم عاجز هستیم ، ما در این بخش از قدم یک متوجه شدیم با اقرار به عجز و ناتوانی در مقابل بیماری به صلح و آرامش و پویایی میرسیم . ما درک کردیم و متوجه شدیم اقراربه عجز سکوی پرتاب بهبودی ماست و ما نه تنها در مقابل مصرف مواد مخدر عاجزهستیم  ، بلکه هر زمانیکه نیروی محرک ما در زندگی خارج از کنترولمان باشد عاجز هستیم . در کل ما در مقابل بیماری اعتیاد عاجز هستیم .

بخش پنجم ، غیرقابل اداره شدن ؛

                                   ما در قدم یک ، به دو چیز و یا دو فاکتور اساسی ، اقرار میکنیم ، اول اینکه در مقابل بیماری اعتیادمان عاجز هستیم  ، دوم اینکه اقرار میکنیم که زندگیمان غیر قابل اداره شده بود ، در واقع ما با اقرار به غیر قابل اداره شدن زندگیمان ، اقرار اول را تائید میکنیم . در این بخش ما به این مسئله که زندگی ما چه از نظر ظاهر و چه از نظر درونی غیر قابل اداره و از اختیار ما خارج شده بود اقرار میکنیم و متوجه میشویم که تمام اعمال منفی گذشته ما در اثر عجز به بیماری بوده است .

بخش ششم ، بهانه و دست آویز ؛

                                         بهانه و دست آویز نقاطی هستند که ما در برنامه خود جهت لغزش حفظ میکنیم ، بنابراین باید مراقب بهانه ها و دست آویزهای خودمان باشیم ، بهانه های که  ما بر حسب شروط و یا براساس شرایط  چه خوب و چه بد در آرشیو ذهن خود بایگانی میکنیم ، عاقبت این شروط ذهنی روزی برای ما مشکل ساز میشوند و لذا ما باید آنها را شناسایی و اقرار کنیم .

بخش هفتم ، تسلیم ؛

                                      ما پس از رسیدن به آخر خط  و در اثر شکست کامل به نقطه ایی رسیدیم که بدون پیش شرط خود را تسلیم برنامه کردیم و در روند بهبودی وبا حضور درجلسات بهبودی و کارکرد قدم یک متوجه شدیم که ما باید تسلیم خود را کامل کنیم ، تسلیم کامل یعنی ؛ پذیرش بیماری و پذیرش بهبودی و در مقابل آن احساس مسئولیت کردن .

بخش هشتم ، اصل روحانی صداقت ؛

                                      یعنی اینکه ما صداقت را ابتدا از خود و درون خود شروع به تمرین میکنیم ، وقتی ما سعی میکنیم با خودمان صادق باشیم و از خودفریبی دست برداریم با دیگران هم صادق میشویم ، به این ترتیب جایگاه واقعی خود را پیدا میکنیم ، صداقت برای ما در هر سطوحی اعتماد به همراه میاورد و همین اعتماد به ما آرامش می بخشد .

بخش نهم ، اصل روحانی روشن بینی ؛

                                      ما در اثر فعال شدن اصل روحانی صداقت به روشن بینی  میرسیم و با شجاعت از باورها و افکارهای مخرب و رفتارهای ناسالم گذشته خود دست برمیداریم ، ودریچه ذهن و افکار خود را به روی باورهای جدید ومثبت و افکارهای نو و سازنده باز میگذاریم ، در واقع درک مهم ما از روشن بینی موقعی به اوج خود میرسد که در میابیم ؛ نیازی نیست ما در زندگی رنج ببریم و همیشه بخواهیم با ترس و دغدغه و آشفتگی زندگی کنیم ، ما میتوانیم از عقاید مخرب و باورهای ناسالم و مضر خود دست برداریم ، ما میتوانیم با باز نگه داشتن افکار خود و جذب باورهای سازنده خود را درمسیر بهبودی قراربدهیم و مطمئن هستیم بدینوسیله راهی برای بهتر زندگی کردن وجود دارد .

 

بخش دهم ، اصل روحانی تمایل ؛

                                                حضور مرتب و مستمر ما در عرصه های بهبودی نشان دهنده شوق و تمایل ماست ، ما در اثر صداقت و روشن بینی به درک عمیقی رسیدیم که شور واشتیاق ما را برای حضور حقیقی در جلسات بهبودی و کلاسهای قدم ، رقم زد  ، بنابراین ، ما این شور و شوق و اشتیاق را همان درک از اصل روحانی تمایل میدانیم   

بخش یازدهم ، اصل روحانی فروتنی ؛

                                       ما با دست یافتن به مثلث بهبودی ( صداقت ، روشن بینی ، تمایل ) به فروتنی دست یافتیم ، این اصل روحانی به ما اعتماد به نفس و عزت به نفس عطاکرد ، زیرا ما را متقاعد کرد که باید جایگاه واقعی و حقیقی خود را بعنوان یک انسان پیدا کنیم و همینطور بدانیم که ما هم مثل دیگران فقط یک انسانیم ، نه کمتر و نه بیشتر ، و اگر در برهه ای از زندگی بعلت بیماری خسارتهای زده ایم ، بدون اینکه مسئول بیماریمان بوده باشیم اما با فروتنی و با مسئولیتی که در قبال بهبودی داریم این خسارتها را میپذیرم و سعی میکنیم که آنها را جبران کنیم  .

بخش دوازدهم ، اصل روحانی پذیرش ؛

                                    اصول روحانی ، ما را سرانجام به نقطه ایی رساندن که به یک پذیرش حقیقی و درونی رسیدیم ، و درک ما را از اصل روحانی پذیرش تعمق و تعالی بخشیدن ، و لذا فهم  و درک ما را همین اصول  نسبت به تسلیم در مقابل بیماری ، بعنوان واقعیت اول ، و بهبودی را بعنوان واقعیت دوم به پذیرش کامل رساندن و سپس ما با این پذیرش به صلح و آرامش رسیدیم . 

بخش سیزدهم ، حرکت بجلو . . ؛

                                 در این بخش ما به این درک وفهم رسیدیم که هرچند قدم یک در زندگی ما نتایج و پیامدهای مثبت و فراوانی به همراه آورد ، اما  ،  احساس میکنیم برای ما کافی نیست ما هنوز مشکلات عدیده ای در بخشهای روان و عدم سلامت عقل و عدم تعادل در بخش احساسات و روابط و بطور کلی در زندگی و هنر زندگی کردن داریم که مایلم به حرکت خود در این زمینه ادامه بدهیم . . . . .

*    *    *

مطلبی که در این سوال حائز اهمیت است  ، این است که ، نمی پرسد ؛ فهم یا دانسته خود را از قدم یک بیان کنید ، بلکه میگوید درک خود را بیان کنید و همانطوریکه میدانیم " درک  " مرتبه ایی بالاتر از فقط دانستن است ، ای بسا کسانی که میدانند و خیلی هم میدانند ، ولی باز لغزش میکنند .

درک در حقیقت فقط  دانستن عقلی نیست ، بلکه ، هم یک فهم عقلی و استدلالی است و هم یک فهم حسی وقلبی است ، بنا بر این درک یعنی ؛

                                              فهم عقلی  +  فهم حسی وقلبی   =   درک    

 درک ما از قدم یک این است که ؛ اقرار میکنیم که در برابر اعتیادمان عاجز هستیم و زندگیمان غیر قابل اداره شده بود .

درک ما از قدم یک این است که ؛ ما بیماریم و نیاز به کمک داریم و بیماریمان فردی نیست ، نا علاج و پیشرونده و مزمن و فوق العاده زیرک و با هوش و صبور است ، ولی ما با بهبودی میتوانیم آنرا غیر فعال کنیم . و در یک کلام ما دیگر نمی توانیم  مواد مصرف کنیم و از مصرفمان لذت ببریم ، در واقع تاریخ مصرف ما تمام شده  ،  ما امروز راهی پیدا کرده ایم که میتوانیم بدون مصرف هیچگونه مواد مخدر زندگی کنیم و از زندگی خود لذت ببریم .

اما نتیجه  و درک کلی ما از قدم یک ، همان جمله مقدس کتاب پایه است که میگوید ؛

مفهوم قدم اول این است که ما دیگر مجبور به مصرف نیستیم ، این برای ما آزادی بسیار بزرگی است

https://telegram.me/nafasbenafas1